Novoplast

Så hjälper vi Novoplast att hålla driften igång – med rätt service och truckar

Novoplast AB med verksamhet i Karlskoga och Fjugesta har valt Systemtruckar som partner för både truckinköp och serviceavtal. Med motviktstruckar, flera ledstaplare och specialtruckar i drift får de en lösning som ger både trygghet, flexibilitet och hög tillgänglighet i vardagen.

Om kunden

Novoplast AB arbetar med återvinning av plast, med särskild inriktning på PEHD (mjukplast) men även hårdplast (HDPE). En stor del av arbetet sker i nära samarbete med kunder som Pyssman (tidigare Draka). Företaget är beroende av truckar i den dagliga produktionen – utan dem stannar verksamheten.

Utmaningen

Truckarna är helt avgörande för att hålla flödet igång. För att säkra driften krävdes en pålitlig servicepartner och smidiga lösningar vid behov av extra kapacitet. Hanteringen av komprimerade balar, som inte ligger på pall, ställer dessutom särskilda krav på specialtruckar med klämaggregat.

Lösningen

Systemtruckar ansvarar för serviceavtalet på företagets maskiner och levererar samtidigt nya truckar vid behov. De har både eltruckar och dieseltruckar i drift samt specialbyggda staplare för balhantering. I oktober väntas även en specialdesignad ledstaplare med klämaggregat som gör det enklare att hantera komprimerade balar.

Utöver det långsiktiga serviceavtalet hyr Novoplast ibland in extra truckar från Systemtruckar, med stor flexibilitet – alltifrån en vecka till ett halvår.

Kundens ord

– Vi har haft ett långt samarbete med Systemtruckar. Det ligger nära, är smidigt och har funnits med länge – vi vet vad vi får. När vi behöver hyra extra truckar är det alltid flexibelt och enkelt – de är riktigt snabba och det har aldrig varit några bekymmer, berättar Peder Lindgren, ansvarig för underhåll på maskinsidan med över 30 års erfarenhet i branschen.

Framåt

För Novoplast fortsätter samarbetet med Systemtruckar att utvecklas. Fokus framåt ligger på att stärka driftsäkerheten ytterligare och att anpassa truckflottan efter de specifika behoven i Karlskoga och Fjugesta.

Peder Lindgren
“Serviceavtalet gör stor skillnad. Vi behöver inte själva hålla koll på när det är dags för service, det sköts automatiskt. Serviceteknikerna hör av sig och bokar en tid, och skulle något oväntat hända däremellan är det aldrig några problem.”

Peder Lindgren